CHECKLISTA FÖR SKAPANDE AV TRYCKFIL

Alla filer som tas emot för beställningar kontrolleras med avseende på tryckbarhet och kompatibilitet. Om en fil inte passar kommer vi att kontakta dig direkt och erbjuda lämpliga lösningar från en enda källa om det behövs.

ALLMÄN INFORMATION

Vid justeringar av tryckfil skickas alltid de korrigerade filerna till dig för godkännande. Detta innebär upp till två korrigeringskörningar, vilket kan leda till att produktionsstarten och därmed leveransdatumet skjuts upp. Vi rekommenderar därför att du i förväg följer våra filspecifikationer.

VANLIGA FRÅGOR OM SKAPANDE AV TRYCKFIL

Uppladdning av tryckfil

Tryckfil laddas upp efter att beställningen har gjorts. Du hittar mer information om hur du skickar in din tryckfil nedan.

 

Format, utfall och upplösning

För ett format på upp till 500 cm skapar du en PDF i skala 1:1 med en upplösning på 150 dpi. I princip krävs inget utfall för normala standardprodukter.

Detta krav kan dock variera för enskilda produkter. Kontrollera därför alltid de specifika kraven för varje enskild produkt innan du skapar tryckfilen.

 

Korrektur, se tryck innan produktion

Alternativ 1: Du levererar en färdig tryckfil enligt våra specifikationer.

Alternativ 2: Du använder dig av våra grafiska designer som skapar din tryckfil efter dina önskemål.

Alternativ 3: Du skapar en tillgänglig produkt i vårt onlineverktyg.

 

Information om tunnel 

Ange alltid slutliga formatet inkl tunnel.

Observera säkerhetsavståndet mellan viktiga element (text, bild el logo) sömmen (diameter x2).

I konfigurationen kan du välja mellan Ø 3 cm, Ø 5 cm, Ø 8 cm och Ø 10 cm.

Om du behöver en annan diameter är det bara att meddela oss.

Gärna via e-post till shop@mybanner.se med ditt ordernummer bifogat i ämnesraden.

 

I priset ingår tryck

Om inget annat anges inkluderas alltid material med fullfärgstryck i de angivna priserna i butiken. 

Standardfrakt tillkommer med 199 kr / order och till en adress i Sverige.

Fraktfritt vid order som överstiger 3900 kr och till en adress i Sverige.

 

Grundmaterialens färg

Alla råmaterial som vi använder för banderoller har en vit grundfärg. Färg läggs endast till banderollen med ditt tryckmotiv. Vita områden i ditt motiv är praktiskt taget otryckt basmaterial, eftersom färgen "vit" inte trycks.

Specialmaterial är ibland svarta eller grå på baksidan (se den enskilda materialbeskrivningen för resp material).

 

Tryck av neonfärger, guld eller silver

Spotfärger kan till viss del simuleras med CMYK-färgmodellen. Det är dock inte möjligt att uppnå starka neonfärger, skimrande guld eller silver.

 

Tryckfil, PDF

Vi föredrar att bearbeta PDF-filer ("Portable Document Format"). Med rätt inställningar lämpar de sig utmärkt för överföring av dina tryckfiler och bearbetning till högkvalitativa tryckta produkter.

För att visa ett PDF-dokument rekommenderar vi den kostnadsfria Adobe Acrobat Reader DC -> Ladda ner

  • ANVÄND FÖLJANDE INSTÄLLNINGAR NÄR DU EXPORTERAR / SPARAR DIN UTSKRIFT PDF:
  • PDF/X-3:2003, kompatibilitet: Acrobat 4 (PDF 1.3)
  • CMYK / BELAGD FOGRA39 (ISO 12647-2:2004)
  • Optimal upplösning: 150 dpi
  • Teckensnitt konverterade till sökvägar eller helt inbäddade
  • Reducera alla lager till ett lager
  • Skala 1:1 med en sidlängd på upp till 500 cm
  • Skala 1:2, 1:4 eller 1:10 med en sidlängd på 500 cm eller mer (anmärkningar om upplösning för data i skala 1:2, 1:4 eller 1:10)
  • Inga skär-, vik- eller registermärken
  • Inga färgremsor eller färgförklaringar
  • Inget objekt, utfall, slutformat eller utfallande ram
  • Filen får inte vara lösenordsskyddad
  • Flera motiv i en flersidig PDF är tillåtet. Förutsättningen för detta är samma format för alla motiv / sidor.
  • Använd beskrivande filnamn (t.ex. MotivA_600x300cm_masstab_1zu4_oesen25cm_3x_drucken.pdf)
  • Minsta teckenstorlek 14 pt, högre beroende på produkt och typsnitt.
  • Endast tryckbara element är tillåtna (inga kommentarer, formulärfält etc.).

 

Tryckfil, JPG

JPEG- eller JPG-filer med maximal utskriftskvalitet är i allmänhet också lämpliga för överföring av utskriftsdata.

  • VAR UPPMÄRKSAM PÅ FÖLJANDE INSTÄLLNINGAR NÄR DU EXPORTERAR/SPARAR DIN JPG-FIL:
  • Högsta kvalitetsnivå
  • Lägsta komprimeringsgrad
  • Alternativ för format: "Baslinje (Standard)"
  • CMYK / BELAGD FOGRA39 (ISO 12647-2:2004)
  • Optimal upplösning: 150 dpi
  • Skala 1:1 med en sidlängd på upp till 500 cm
  • Skala 1:2, 1:4 eller 1:10 för en sidlängd på 500 cm eller mer (för information om upplösning för data i skala 1:2, 1:4 eller 1:10, se här)
  • Använd beskrivande filnamn (t.ex. MotivA_600x300cm_masstab_1zu4_oesen25cm_3x_drucken.jpg)
  • Minsta teckenstorlek 14 pt, beroende på produkt och teckensnitt även större.

 

Tryckfil, TIFF

TIFF eller TIF ("Tagged Image File Format") är ett rasterbaserat filformat för lagring av bilddata och lämpar sig med rätt inställningar även för överföring av dina utskriftsdata.

  • VAR UPPMÄRKSAM PÅ FÖLJANDE INSTÄLLNINGAR NÄR DU EXPORTERAR / SPARAR DIN TIFF-FIL:
  • Inga flersidiga TIFF-filer (multipage TIFFs), utan en TIFF-fil per sida av utskriftsdata
  • Reducera alla lager till ett lager
  • Inga alfakanaler
  • Använd LZW-komprimering
  • Minsta teckenstorlek 14 pt, eller högre beroende på produkt och teckensnitt.

 

FÄRGINSTÄLLNINGAR

En av de viktigaste faktorerna vid skapandet av tryckfiler är valet av rätt färgkod, CMYK är obligatoriskt för fyrfärgstryck. 

Skapa alltid dina tryckfiler i CMYK. 
  • CMYK-färgkod
  • Gråskala
  • BELAGD FOGRA39 (ISO 12647-2:2004)
  • Djupsvart uppnås bäst med följande värden:
    • för PVC och nätmaterial med 60 % cyan, 50 % magenta, 45 % gul, 100 % svart
    • för tyger och textilmaterial med 100 % cyan, 100 % magenta, 100 % gul, 100 % svart
    • I synnerhet för tygmaterial kan avvikande svartvärden leda till en förskjutning av färgtonen, vilket vi inte kan acceptera som skäl för reklamation.
    • Halvtoner och mörka områden i bilder där en ritning ska synas går tydligt igen i tygtryck (flaggväv och dekorationsväv)! Det är tillrådligt att inte lämna de mörkaste områdena 100 % svarta utan att reducera dem något.
  • Den minsta färgmängden får inte understiga 10%.
  • RGB och specialfärger som Pantone, RAL eller HKS konverteras automatiskt till 4c (CMYK). Vi tar inget ansvar för eventuella färgavvikelser som uppstår!

 

Observera: För färgkritiska motiv rekommenderar vi utskrift på originalmaterial. Tryckfiler som levereras utan färginformation kommer att levereras och produceras med standardprofilen "Fogra 39". I ett sådant fall kan ej reklamation på färgen accepteras.

På skärmar i datorer, laptops, surfplattor och smartphones är displayen i RGB-färgläge. Den skiljer sig åt beroende på inställningarna (t.ex. ljusstyrka, kontrast, färgtemperatur och kalibrering) och skärmens bearbetningskvalitet. För äkta färgåtergivning (som på tryckta produkter) måste skärmen kalibreras och profileras med hjälp av en mätanordning. Förhandsgranskningen av utdata i ditt program, även kallad soft proof, simulerar färgresultatet under tryckningen. Under produktionen av din trycksak beror färgåtergivningen också på det valda substratet eller materialet. Detta beror på att olika papper/material har olika egenskaper. Återvunnet papper tenderar att ha en grågul färg, medan offset- eller bildtryckspapper kan vara vita eller blåaktiga i färgen.

 

UPPLÖSNING

Upplösningen på tryckfil avgör till stor del produktens utskriftskvalitet. För en hög detaljrikedom ("skärpa") ska du skapa dina bilder/tryckfiler i den angivna upplösningen som du finner vid respektive produkt i vår onlinebutik. 

  • SKILLNADEN MELLAN VEKTOR- OCH PIXELGRAFIK

Vektorgrafik är grafik där avbildningen består av matematiskt definierade former som cirklar, linjer och kurvor. En vektorgrafik kan därför förstoras (skalas) praktiskt taget oändligt utan kvalitetsförlust, eftersom den räknas om varje gång bildstorleken ändras. Vektorgrafik kan skapas med lämpliga program som Adobe Illustrator och har vanligtvis filändelser som .svg, ai eller .eps.

En pixelgrafik är däremot en grafik som är uppbyggd av så kallade pixlar (pixlar). Varje enskild pixel har en specifik färg. Om en pixelgrafik förstoras blir pixlarna också grövre. Med ökande förstoring blir bilden därför alltmer suddig och "pixlig". Ju högre upplösning en bild har, desto bättre är bildkvaliteten och desto mer kan bilden förstoras utan att den blir direkt suddig. Upplösningen för en pixelgrafik baseras på dot per inch (dpi), dvs. punkter per tum, och återspeglar därför antalet pixlar.

 

 UPPLÖSNING FÖR TRYCKFILER

I allmänhet gäller standardvärdet 300 dpi i originalstorlek för nästan alla trycksaker. Detta gäller både för själva tryckfils dokumentet och för de integrerade bilderna. För trycksaker i storformat är detta värde dock relativiserat beroende på storleken på det beställda formatet. Detta beror på att betraktningsavståndet också har ett inflytande här. Ju större avståndet är, desto skarpare framstår bilden för betraktaren. Av denna anledning kan upplösningen också vara lägre. En upplösning på 150 dpi är vanligtvis tillräcklig för ett optimalt resultat. Vid mycket stora utskriftsformat kan upplösningen till och med vara mycket lägre, eftersom betraktaren måste befinna sig på ett större betraktningsavstånd för att kunna se hela bilden.

I följande lista hittar du en grov vägledning och rekommendation från oss om förhållandet mellan formatstorlek och bildupplösning.

Observera dock att detta endast är en grov riktlinje. När det gäller grafik som innehåller bilder, teckensnitt och logotyper i kombination gäller följande information endast med förbehåll. Om du har några tvivel eller osäkerheter angående upplösningen rekommenderar vi att du bokar vår utökade filkontroll direkt i samband med din beställning.

      

0-2 m² = 150-300 dpi
2-5 m² = 72-150 dpi
5-25 m² = 50-72 dpi
över 50 m² = 30-50 dpi

 

 

BLÖDNING OCH SÄKERHETSMARGINAL

Vid tryckning är det viktigt att vara uppmärksam på säkerhetsmarginalen och utfallstillägget. Detta beror på vissa toleransavvikelser under trimning av produktionsmaskinerna. Därför bör lämplig marginal läggas till originalstorleken och man bör se till att viktigt innehåll, t.ex. teckensnitt, inte placeras i detta område. Beroende på produkt kan det finnas olika specifikationer för de nödvändiga tilläggen, se information för respektive produkt.

 

OBSERVERA TRYCKANVISKNINGARNA FÖR RESPEKTIVE PRODUKT:

  • Inget utrymme för utfall
  • 5 cm säkerhetsmarginal runt om för banderoller (placera inte viktiga element som text och logotyper inom denna marginal)
    För banderoller med fållstygn motsvarar säkerhetsavståndet fållstygnens diameter x2 (med 4 cm fållstygn = 8 cm avstånd)

Banderoller i tyg har ytterligare en speciell egenskap. Här kan små avvikelser uppstå på grund av att tyget drar ihop sig, vilket också bör beaktas vid skapandet av tryckfilen.

 

PLATT FÅLLSTYGN OCH DIAMETER

Dimensionen på den platta fållstygnen är valfri:

6 cm  platt  = Ø 3,0cm
10 cm platt  = Ø 5,0cm
16 cm platt  = Ø 8,0cm
20 cm platt  = Ø 10,0cm

 

Fållstygnet ligger inom det slutliga formatet.

Observera, att fållstygnet alltid är inom det slutliga formatet. Om du vill ha en annan diameter, vänligen meddela oss genom att skicka ett e-postmeddelande till shop@mybanner.se efter att du har lagt din beställning och ange ordernummer i ämnesraden.

 

KONTURSKÄRNING AV GJUTFORMEN

Behöver du en film, en tryckt plåt eller en skylt i en speciell form? Inga problem, eftersom vi erbjuder produktion med konturskärning för dessa produkter. Naturligtvis måste tryckdata skapas i enlighet med detta. Hur går det till? Nedan hittar du en kort förklaring av hur man skapar en tryckfil med konturskärning i Adobe Illustrator:

 

SÅ HÄR SKAPAR DU UTSKRIFTSDATA FÖR EN KONTURSKÄRNING MED ADOBE ILLUSTRATOR:

  1. Fönster > Färgfält > Meny (uppe till höger) > Nytt färgfält
  2. färgfältets namn: cutkontur, färgläge: CMYK, 0% 100% 0% 0% (magenta)
  3. Välj den enfärgade färg som skapats för alla områden som ska konturklippas. Konturen i en tjocklek av minst 0,25 pt
  4. Fönster > Attribut > Välj din kontur och kryssa i rutan för Övertryck område och/eller kontur

 

ÖVERFÖRING AV TRYCKFILER 

Du kan skicka dina uppgifter till oss på olika sätt. Den enklaste och bästa lösningen är att ladda upp dem direkt till ordern, eftersom uppgifterna då är direkt tillgängliga för vår bearbetningsavdelning och omedelbart tilldelas rätt order.

Du kan också skicka uppgifterna till oss via e-post, WeTransfer. Eftersom vi behandlar ett stort antal beställningar varje dag är det också nödvändigt att du hjälper oss med korrekt märkning så att vi kan tilldela uppgifterna direkt till din beställning. Det är viktigt att lägga till respektive ordernummer i filnamnet. Använd beskrivande namn, t.ex. "MotivA_150x200cm_3x_trycken_ordernummer.pdf".

 

HUR DU SKICKAR DINA UPPGIFTER TILL OSS:

  • Ladda upp direkt efter beställningen i vår onlinebutik.
  • Som bifogad fil, WeTransfer,  via e-post till shop@mybanner.se

Tänk på att alltid ange ordernummer i ämnesraden vid tilldelning av tryckfiler eller annan information så kan vi hjälpa dig snabbare!