Reklamation

Leverans inte som förväntat

Vi står till 100% bakom kvaliteten på våra varor. Om det mot förmodan skulle uppstå ett fel med din leverans, garanterar vi en snabb och effektiv lösning på problemet. För att kunna hantera detta på bästa sätt behöver vi dock din medverkan.

Om din produkt visar tecken på kvalitetsproblem eller skador, vänligen använd formuläret nedan för att beskriva ditt klagomål i detalj och bifoga relevanta bevis. Det inkluderar tydliga bilder, gärna med en övergripande bild av produkten samt detaljerade bilder från olika vinklar av de berörda områdena. Om flera produkter är involverade i reklamationen, kräver vi motsvarande fotobevis för varje produkt. Vid större leveranser eller vid oklarheter kan vi också komma att behöva returnera varan eller få ett provexemplar.

När vi mottagit din information kommer vi att genast undersöka reklamationen. Om vi finner det befogat, kommer vi att kontakta dig snabbt med ett lämpligt förslag till lösning. Naturligtvis kommer du också att få ett snabbt svar med en förklaring om vi inte kan godkänna reklamationen.

När kan du reklamera?

  • Oanvänd produkt med tydligt fel: reklamera inom 7 arbetsdagar från leverans.

  • Dolda fel: anmäl inom 1 månad efter leverans.

  • Fel vid användning: Vid fel som uppstår under användning, ansvarar vi under en period som överensstämmer med produktens normala livslängd, under förutsättning att det inte beror på vanligt slitage eller felaktig användning.

Vi följer alltid konsumentköplagen . Du har alltså minst 3 års reklamationsrätt, men inte på vanligt slitage eller om produkten är av sådan art att den slits naturligt snabbare pga materialval.

Våra produkter - vad är rimlig hållbarhet?

Många av våra produkter, t.ex. flaggstångsflaggor, banderoller, skyltar etc med eget tryck, används utomhus och påverkas av sol, vind och regn. Våra produkter skall plockas ner vid hård vind som flaggor, beachflaggor och skyltar /banderoller som inte sitter fast mot vägg.

Det betyder:

  • Normalt slitage räknas inte som ett fel.

  • Enligt lag måste varor hålla "rimlig tid" – det gäller utifrån produktens typ och användning, inte alltid 3 år.

Så gör du en reklamation

  1. Kontakta oss inom rätt tid (se ovan).

  2. Fyll i vårt reklamationsformulär.

  3. Skicka med bilder på produkten:

    • En översiktsbild på produkten

    • En bild på emballaget och ihop med adresslappen 

    • Flera närbilder på problemet

    • Gäller det flera produkter? Bifoga bilder på varje.

Vi återkommer normalt inom 24 timmar efter att vi fått din information.

Om reklamationen är godkänd

Vi löser det genom:

  • Ny produkt

  • Reparation eller justering

  • Kredit eller återbetalning (efter bedömning)

Om vi inte lyckas rätta till felet efter två försök, har du rätt att häva köpet.

När reklamation inte godkänns

  • Felaktiga tryckfiler som du laddat upp – du ansvarar själv för att filen är rätt.

  • Färg- eller måttavvikelser inom normala gränser – t.ex. ±3 % i längd/bredd/vikt.

  • Fel på grund av felkonfiguration (exempel: fel material, fäste eller storlek du själv valt).

  • Avvikelse i längd: + / - 3 %.
  • Avvikelse av vikt + / - 3 %.
  • Avvikelse i bredd + / - 1 - 2,5 %.
  • Tolerans för skevhet + / - 1,5 % på tygets bredd
  • Tolerans för krympning + / - 3 - 5 %.
  • Krympning / krympning av tyget efter tvätt med upp till + / - 1 - 3 %.
  • Avvikelse i fibersammansättning + / - 5 - 10 %.
  • Färgavvikelse, t.ex. vithet

Inom vårt engagemang för kvalitet på Mybanner, siktar vi alltid på att överskrida dessa gränsvärden och därigenom leverera en standard som inte enbart uppfyller, utan överträffar de lägsta kraven inom textilindustrin.

Vill du ha hjälp innan beställning? Vår kundtjänst hjälper dig gärna.

Leveransförseningar

Våra leveranstider är uppskattningar – inte bindande – om inget annat avtalats. Vid bindande expressleverans tar vi ansvar. Vid t.ex. extrema väderförhållanden (force majeure) kan vi inte hållas ansvariga.

Om garanti & bevisbörda (enligt lag)

  • Vi lämnar ingen generell garanti, men du har alltid rätt till reklamation enligt lagen.

  • Vi har bevisbördan: i två år från leverans är det vi som måste visa att ett fel inte är ursprungligt.

  • Garantier får aldrig minska dina lagliga rättigheter

 

Det är endast med din hjälp som vi kan upprätthålla och ständigt förbättra våra höga kvalitetsstandarder – tack!

Konsumentköplagen

Formulär för klagomål