FAQ

Vanliga frågor (FAQ)

Vi har sammanställt de vanligaste frågorna om vår butik för dig. Om du inte finner svar på din fråga. Kontakta oss, måndag - fredag mellan 09.00 och 16.00 - helg fria vardagar.

Telefon:  035 -302 59| E-post: kundtjanst@mybanner.se

Beställningar

Hur gör jag en beställning?

För att göra en beställning från vårt omfattande sortiment väljer du den önskade produkten i vår onlinebutik. Om du letar efter något specifikt och inte hittar det i översikten kan du använda sökfönstret och skriva in produktnamnet för att direkt komma till den relevanta produktsidan. För att kunna genomföra en beställning i vår butik måste du skapa ett kundkonto. Mer information om detta finns i "Vanliga frågor" under "Kundkonto".

På respektive produktsida börjar du sedan med konfigurationen, där du anger alla detaljer för den önskade produkten. Med bara några enkla klick blir du guidad genom konfigurationen för att säkerställa att inget glöms och att du får precis den produkt du önskar. Därefter anger du leveransadress och betalningsmetod innan du avslutar beställningen. När beställningen är genomförd får du ett bekräftelsemail (ordererkännande) med information om din beställning.

En mera detaljerad beskrivning av din beställning hittar du här. Om du har några frågor om beställningen i vår onlinebutik hjälper vi dig gärna via telefon eller e-post.

Hur får jag översikt över mina beställningar?

Du kan när som helst se alla dina beställningar och den aktuella statusen för varje beställning i ditt kundkonto. Logga in med dina åtkomstuppgifter och gå till Användarkonto. I översikten ser du alla dina aktuella ordrar. På vänster sida kan du också klicka direkt på "Mina beställningar" för att få en fullständig översikt över alla beställningar.

Hur gör jag en återbeställning?

Om du vill lägga en beställning igen som du redan har lagt är detta mycket enkelt. Gå till den aktuella beställningen i ditt kundkonto och klicka på "Beställ igen".Om du vill ha en annan grafik byter du helt enkelt ut tryckfilen.

Hur vet jag att min beställning är slutförd?

Efter en lyckad beställning kommer du att få ett bekräftelse via e-post med de viktigaste detaljerna för din beställning. Om du upptäcker att något inte stämmer, vänligen kontakta vårkundtjänst omedlebart. Om du har några kommentarer eller vill skicka tryckfiler i efterhand kan du svara direkt på bekräftelsemeddelandet. Detta hjälper oss att snabbt identifiera din order och initiera nödvändiga åtgärder.

Kan jag avbryta en beställning?

I undantagsfall är det möjligt att avbryta en beställning snabbt och i samråd med vår behandlingsavdelning, förutsatt att det finns giltiga skäl. Eftersom behandlingen av beställningar går snabbt och vissa beställningar går direkt till produktion kan det vara svårt att avbryta en beställning när den har mottagits och produktionen har påbörjats. Vi strävar alltid efter att agera i våra kunders intresse. Kontakta oss direkt om du har problem med din beställning och önskar avbryta den. Vi är redo att hjälpa dig att hitta en lämplig lösning.

Kontroll av uppgifter

Kan jag få mina tryckfiler kontrollerade?

Vi erbjuder olika möjligheter att kontrollera dina tryckdata. Vid varje beställning utförs en grundläggande kontroll. Denna kontroll omfattar endast formatet. Det inkluderar inte detaljer som upplösning, färger och teckensnitt.

Om du är osäker på dina tryckfiler kan du välja en utökad datakontroll som ett alternativ under beställningsprocessen. Denna professionella filkontroll innefattar en detaljerad genomgång och återkoppling till dig. Du kommer att meddelas om filen är tryckbar eller om det finns problem, och i så fall har du möjlighet att skicka oss en ny fil. Den utökade filkontrollen är förenad med extra kostnader.

Vad gör jag om filkontrollen påvisar fel?

Om resultatet av kontrollen påvisar fel, har du möjlighet att justera filen själv och skicka den till oss igen. Under kontrollen kommer vi att meddela dig vilka problem som finns med filen så att du kan göra de nödvändiga korrigeringarna.

Om du inte har möjlighet att justera filen själv kan du också låta en av våra erfarna grafik designer genomföra justeringarna. Grundversionen av filjusteringen börjar från 300 kr, för mer prisinformation vänligen mejla oss. Anpassningen inkluderar den grafiska förberedelsen för att optimalt förbereda filen för utskrift och därmed säkerställa ett perfekt tryckresultat. Efter anpassningen kommer du att få ett korrektur för granskning, som du måste godkänna skriftligen. Beställningen kommer inte att gå till tryck förrän du har givit ditt godkännande. Du har möjlighet att justera filen upp till två gånger. 

Hur kommer jag att informeras om godkänt tryckfil?

Du kommer att få ett e-postmeddelande från vårt system. Om din fil går igenom utan anmärkning kommer du att få en bekräftelse, varefter beställningen också går direkt till tryck. Om något avviker i tryckfilen kommer du att informeras via e-post och kan agera i enighet detta. Du har också möjlighet att kontakta oss när som helst om du är osäker på vad som behöver korrigeras i filen. Våra grafiska formgivare ger dig gärna information och råd inom ramen för de möjligheter som finns.

Tryckteknik

Vilka tryckprocesser används?

Vilken tryckprocess som används för din beställning beror på den valda produkten. Vi använder i huvudsak de senaste tryckmetoderna (UV-, lösningsmedels- eller latextryck). Vi garanterar de bästa och tydligaste tryckresultaten för det valda materialet.

Ingår även tryckning i priset?

Vi erbjuder en genomgående prisstruktur som inkluderar produkten, färgtryck, förpackning och frakt inom Sverige. Det pris du ser vid konfigurationen är det slutliga priset, utan några dolda kostnader eller extra tillägg. För frakt utanför Sverige tillkommer en fast fraktkostnad.

Kan jag beställa banderoll- eller flaggmaterial utan tryck och vilken färg har det då?

Absolut, vi ger dig möjligheten att beställa våra banderoll- och flaggmaterial utan tryck. De flesta av våra basmaterial är vita (se produktinformation eller FAQ för respektive produkt). Om du önskar en beställning utan tryck, kan du enkelt meddela oss genom att svara på orderbekräftelsen via e-post och ange att du önskar produktion utan tryck.

Vänligen notera, att om du inte informerar oss om detta, kommer vi att anta att en tryckfil kommer att levereras senare. Detta kan leda till att din beställning blir pausad och inte behandlas.

Priset är detsamma som för den tryckta produkten.

Kan man trycka neonfärger, silver eller guld?

Med vår CMYK-färgmodell kan vissa spotfärger simuleras till viss del. Starka neonfärger, glänsande guld eller silver kan dock inte åstadkommas med denna metod. Vi står till din tjänst för att diskutera dina färgval och alternativ för att uppnå det bästa möjliga resultatet för din produkt.

Tryckinstruktioner

För att inkludera din text eller bild på din banderoll har du flera alternativ:

Alternativ 1: Du kan leverera en färdig tryckfil enligt våra specifikationer (filformat).
Alternativ 2: Du kan dra nytta av våra professionella grafiker och låta dem designa dina tryckfiler med deras erfarenhet och kompetens.
Alternativ 3: Du kan använda vår online-redigerare (Online Designer / Architect) för att skapa din produkt med tillgängliga element.

När det gäller att ladda upp dina tryckdata har du olika alternativ:

Direkt efter beställning: Normalt kan du ladda upp dina filer direkt efter beställningen genom Uploader-funktionen.
Via e-post: Du kan också skicka dina tryckfiler via e-post till kundtjanst@mybanner.se. Var noga med att inkludera ditt ordernummer för korrekt hantering.
Större datamängder: För stora filer kan du skicka en datalänk via e-post eller använda den kostnadsfria tjänsten Wetransfer (https://wetransfer.com) för att skicka upp till 2 GB data utan registrering.
USB-minne: Om du föredrar det kan du skicka dina uppgifter till oss via ett USB-minne per post. Observera att leveranstiden för USB-minnet kommer att läggas till den övergripande behandlings- och leveranstiden.


När det gäller format, utfall och upplösning har vi allmänna krav för tryckfiler som du kan läsa om på vår webbplats. Specifika krav för varje produkt hittar du i produktbeskrivningen. Generellt sett bör du skapa en slutet filformat som PDF eller JPEG med lämplig skala och hög upplösning. Färgrymden bör vara CMYK för korrekt tryckresultat. För detaljerad information, besök vår sida om filspecifikationer.

Design online

Kan jag även skapa min egen grafik online?

Vi erbjuder möjligheten att använda vår online-designer "Architect" för att skapa din egen grafik direkt i beställningsprocessen. Architect är tillgänglig för flera av våra produkter och har fördefinierade format. Du kan designa olika bannerformat och våra beachflaggor med hjälp av "Architect".

Hur fungerar "Architect" och hur skapar jag grafik online?

Besök den specifika produkten i vår online-butik som är kompatibel med Architect. Vanligtvis ställer du in produktens faktiska detaljer såsom storlek, material  och tillverkningsalternativ. Klicka sedan på "Anpassa" för att öppna designverktyget. Här kan du låta din kreativitet flöda genom att lägga till färger, former och typsnitt. När du är nöjd sparar du din design och avslutar din beställning som vanligt. Mer detaljerade instruktioner finns på produktens sida.

Kan jag även ladda upp mina egna logotyper och bilder i designverktyget?

I Architect-verktyget kan du också ladda upp dina egna logotyper och bilder med hjälp av uppladdningsfunktionen. Se till att dina filer har hög upplösning och kvalitet. Den uppladdade filen visas i det nedre fältet, och du kan enkelt dra och släppa den på designytan. En smiley indikerar om bildens upplösning är tillräcklig (grön), acceptabel med viss oskärpa (orange) eller olämplig (röd).

Kontrolleras filer som skapas i online-designern igen?

Vår bearbetningsavdelning granskar enbart filer från designverktyget med grundläggande kontroll av format och uppenbara avvikelser. Vi antar att grafiken i allmänhet är korrekt eftersom den skapas med designverktyget. Vi utför dock ingen kontroll av upplösningen för bilder och logotyper som laddas upp av dig, eftersom eventuella kvalitetsproblem skulle upptäckas automatiskt under designprocessen. Om du är osäker på dina bildkomponenter rekommenderar vi att välja en separat filkontroll.

Frakt

Vilka är de normala leveranstiderna?

Leveranstiden varierar beroende på produkt, material, design och kvantitet. Den uppskattade leveranstiden anges alltid i produktkonfigurationen. Observera dock att denna information inte är bindande. Den faktiska leveranstiden kan variera på grund av arbetsbelastning, fraktleverantör eller materialtillgång. Om du har viktiga eller brådskande ärenden rekommenderar vi att du i förväg kontaktar vår kundtjänst för att verifiera leveranstiden.

Finns det särskilda alternativ för expressleverans?

För många produkter finns möjligheten till expressleverans mot en extra avgift. I produktkonfigurationen under "Alternativ" kan du välja de tillgängliga alternativen för expressleverans. Avgiften för expressleverans läggs till produkten och beräknas som en procentandel baserad på produkttyp, kvantitet och det specifika expressalternativet.

Vilka är de allmänna kraven för leveranser och särskilt för brådskande leveranser?

Var medveten om att produktionen påbörjas först efter fullständig betalning och när korrekta tryckfiler har lämnats in. Ordern släpps för produktion när betalningen har mottagits och korrekta tryckdata är tillgängliga. Eventuella förseningar innan produktionen kan vara resultatet av vald betalningsmetod eller problem med tryckfiler. För ärenden som är tidskänsliga rekommenderar vi att du väljer en elektronisk betalningsmetod och att du i förväg kontaktar vår kundtjänst för att specificera önskat leveransdatum.

Till vilka länder levererar vi?

Normalt sett levererar vi till Sverige samt till utvalda europeiska länder efter individuell överenskommelse. Inom Sverige erbjuds kostnadsfri leverans, medan en extra avgift tillkommer för leverans till andra länder. Om du önskar leverans till andra länder, vänligen kontakta oss för information om möjlighet och pris.

Hur packas och skickas varorna?

Vi förpackar alltid våra produkter på ett säkert sätt för transport. Förpackningen kan variera beroende på produkttyp, storlek och kvantitet. Mindre banderoller levereras vanligtvis rullade medan större storlekar kan vara vikta. Ytterligare detaljerade leveransspecifikationer finns på den individuella produktsidan. Om du har specifika önskemål om förpackning, som exempelvis rullad frakt för större storlekar, vänligen kontakta oss för att diskutera möjligheter och för att erhålla en anpassad offert.

Kan jag spåra min leverans?

Så snart din beställning har färdigställts och skickats kommer du att få ett meddelande med ett sändningsnummer. Detta nummer möjliggör för dig att spåra leveransens aktuella status och förväntade ankomstdatum.

Kan jag påskynda eller ändra en leverans i efterhand?

När en beställning väl har skickats till fraktleverantören är det tyvärr inte möjligt att ändra leveransadress eller metod. För särskilda önskemål gällande leveransdatum eller leveransadress, vänligen diskutera detta med oss i förväg. Vi uppskattar din förståelse för detta.

Tjänster

Vilken service får jag hos Mybanner?

Förutom bra priser och ett omfattande produktsortiment erbjuder vi dig också bästa möjliga service. Detta inkluderar våra alternativ för datokontroll och justering samt vår professionella rådgivning på vår kundservice. Om du har några frågor når du vårt team via telefon eller e-post på vardagar mellan 8.00 och 16:00. Din kundnöjdhet är vår högsta prioritet!

Vad kan jag göra om jag får problem med en beställning eller leverans?

Om något går fel är du välkommen att kontakta oss direkt. Vi kommer att sträva efter att hitta en lösning som gynnar dig så snabbt som möjligt. Vid specifika klagomål kan du skicka oss alla detaljer och informativt bildmaterial via vårt (TODO) klagomålsformulär.

Kundkonto

Hur skapar jag ett kundkonto hos Mybanner?

För att skapa ett kundkonto, klicka på "Registrera" längst upp till höger på startsidan. Du kommer då att ombedjas fylla i dina personuppgifter. Dessa uppgifter kommer naturligtvis inte att delas med tredje part och omfattas av svenska dataskyddsbestämmelser. Vår webbplats är i enlighet med DSGVO. När du har registrerat dig kan du börja och göra din första beställning. Alternativt kan du också registrera dig direkt under din beställning. Observera att det inte är möjligt att beställa som gäst, vilket innebär att du måste skapa ett kundkonto för att kunna beställa.

Kundkonto:

I ditt kundkonto kan du se alla dina personuppgifter samt alla beställningar, erbjudanden och fakturor, och ladda ner dem vid behov. För aktuella beställningar kan du se motsvarande bearbetningsstatus. Efter att du har slutfört en beställning kan du även göra en ny beställning. Du kan när som helst ändra dina personuppgifter.

Radering av Kundkonto:

Enligt den aktuella DSGVO-förordningen är vi skyldiga att permanent radera alla dina uppgifter och din registrering på begäran. Skicka i så fall en skriftlig begäran till oss, gärna som ett e-postmeddelande till kundtjanst@mybanner.se. Vi kommer att behandla din begäran inom rimlig tid och bekräfta raderingen.